Rozhovor s Miroslavem Motyčkou nejen o whisky Gold Cock

Miroslav Motyčka je obchodní a marketingový ředitel společnosti Rudolf Jelínek, která produkuje českou whisky Gold Cock. Zeptal jsem se ho nejen na budoucnost whisky Gold Cock, ale třeba také na to, jak vnímá zvyšující se konkurenci mezi českými palírnami.
(Rozhovor je necelé dva týdny starý. Vzhledem ke stále se měnící situaci, mohou být některé odpovědi ne zcela aktuální.)

Miroslav Motyčka whisky Gold Cock
Miroslav Motyčka

Dobrý den Miroslave. Jak se Vám vede?
Dobrý den, vede se mi dobře, řekl bych, že velmi dobře 😊

Pracujete jako obchodní a marketingový ředitel společnosti Rudolf Jelínek. Ta je známá svými ovocnými destiláty. Jak jste se dostali k výrobě whisky?
Whisky Gold Cock jako značku a současně i jako zásobu destilátů jsme získali z dražby celního úřadu, který byl nucen zabavit všechna aktiva Likérky Dolany z důvodu neuhrazených daňových závazků. Na počátku, mezi lety 2005 a 2007, jsme primárně plánovali zpracovávat nakoupený destilát, ale od roku 2008 destilujeme i vlastní whisky.

Co Vás vedlo k rozhodnutí rozvíjet dál značku Gold Cock?
Především to, že jsme se díky kontaktům s některými milovníky whisky v ČR někdy kolem roku 2014 přesvědčili, že bychom uměli i něco víc, než jen stáčet to, co jsme nakoupili z Dolan. Musím zmínit především Petra Křenka, který se nejen pro nás stal jistým kmotrem Gold Cocku. Potom už se to na sebe nabalovalo jako sněhová koule a jede to vlastně dodnes.

Co je pro Vás v součastnosti největší výzva týkající se výroby whisky?
Dnes asi dvě věci. Jednou je co nejpomalejší destilace, především v případě silněji nakouřených whisky. Druhou je potom další rozvoj našich schopností v oblasti staření a finishování whisky. A vlastně, určitě bych chtěl jednou zkusit vydestilovat bourbon 😊

„dělá mi radost rozmach lokálních producentů“

Výroba whisky u nás v posledních letech zažívá velký rozmach. Vnímáte zvýšenou konkurenci?
Mně dělá radost ten rozmach lokálních producentů, kteří se rekrutují ponejvíce z minipivovarů nebo pálenic a snaží se dělat věci po svém. Konkurencí bych to možná ani nenazýval, v mnoha ohledech právě s těmi malými producenty a současně našimi společnými přáteli a fanoušky tvoříme určitou komunitu. Co vnímám negativně je potom určitá vulgarizace celé naší branže v případě jednoho z českých producentů. Pokud někdo v oficiálním rozhovoru uvede, že z loňských třiceti tisíc litrů destilátu bude mít tento rok šedesát tisíc lahví whisky, tak to není zavádějící, to je prostě blud a podvod.

Zaujal Vás nějaký český výrobce whisky?
Líbí se mi, co dělají ve Svachovce a musím se přiznat, že je mi velice sympatický Jura Omelka, který dělá famózní pivo a teď už fušuje s Tōsh Distillery i do našeho byznysu.

V letošním roce rozjíždíte projekt Gold Cock Embassies. O co v tomto projektu jde?
Jde nám o to, mít určitou skupinu podniků, kde je možné ochutnat všechny naše edice, kde bude Gold Cock doma. Mám radost, že se podařilo najít sedm statečných, a věřím, že jich bude přibývat. Právě během března a dubna 2020 proběhnou ve všech Embassies masterclass, díky kterým mohou návštěvníci ochutnat některé již vyprodané edice. My totiž Gold Cock děláme na pití, ne na spekulativní sbírání. Nám jde o dobrou whisky, ne o dobrou investici.

Sklad whisky Gold Cock

Jeden čtenář se ptá, zda neplánujete navázat na akci Whiskybraní z počátku výroby Gold Cocku ve Vizovicích?
Přiznám se, že nevím, co tím myslíte. Jestli první setkání „otců zakladatelů“ jak jim někdy říkám, v roce 2014 ve Vizovicích, tak jeden reunion už proběhl, a těším se, že proběhne další právě v letošním roce. Ale je fakt, že se všemi, kteří naší whisky fandí, se setkáváme pravidelně na všech možných whisky festivalech, které se u nás konají.

Můžete prozradit, jaké nové whisky letos plánujete vydat?
My bychom letos rádi doplnili portfolio dvěma novinkami, které svým způsobem doplní základní řadu produktů, a to budou Peated Gold Cock, který půjde na trh v dubnu a nebude to limitovaná edice, ale naopak dlouhodobě udržitelná produkce nakouřené whisky, a potom v souvislosti s ukončením produkce tříletého blendu ještě ze zásob z Dolan bychom jej rádi nahradili blended whisky s velkým podílem single malt z naší novodobé produkce.
Vedle to se tradičně můžete těšit na minimálně jeden single cask počin, ale až ve druhé polovině roku.

Poslední dobou se vedou diskuze o větší regulaci reklamy na alkohol. Slyšel jsem i návrhy na jednotné etikety jako u cigaret. Jaký je Váš názor? Myslíte, že je to potřeba?
Myslím, že není potřeba regulovat reklamu na alkohol, ale naopak věnovat zvýšenou pozornost prevenci a boji s nadměrnou konzumací alkoholu.

„k whisky mám i osobní vztah“

A jaký máte k whisky vztah vy? Pouze pracovní nebo i osobní?
Pracovní i osobní. Vždyť díky whisky a Gold Cocku jsem získal nejen spoustu přátel a zkušeností, ale taky mě tento projekt a s ním související věci svedl dohromady s mou ženou… takže pro mě je to i velmi osobní věc 😊

Kdybyste si musel vybrat. Whisky nebo slivovice?
Gold Cock 1992 Slivovitzfinish😊 ne vážně, obojí mám spojeno s trochu jinou příležitostí, takže záleží na příležitosti a společnosti, ale definitivně dnes piji nejčastěji právě tyto dva destiláty.

Máte nějakou oblíbenou skotskou palírnu?
Těch je spousta, ale kdybych měl vybrat jednu konkrétní, mám moc rád Glengoyne. Nejen kvůli whisky (jejich 18 yo je geniální!), ale i kvůli jejich podnikání, takřka rodinném byznysu, přístupu a hodnotám.

Držel jste Suchý únor? 😊
Ne a nikdy nebudu. Jsem zastáncem střídmosti a pestrosti ve všech směrech, takže měsíc sušit hubu není nic pro mě.

Děkuji za rozhovor a přeji Vám i whisky Gold Cock hodně zdaru do budoucna.


Čtěte také:

Whisky týdeník 10/2020

Nejen o whisky s Petrem Křenkem

První rok PoznejWhisky

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.