Rozhovor s Ondrou Kopičkou z lihovaru Landcraft

Ondra Kopička je spolu s Petrem Alexanderem zakladatel českého lihovaru Landcraft. Na přelomu roku nabídli svým zákazníkům možnost předobjednání své whisky, která bude ještě pár let zrát v sudech. Spolu s tím také představili platformu, kde zákazníci mohou láhev prodat zpět palírně nebo si je prodávat mezi sebou. To však vyvolalo velkou diskuzi. Zeptal jsem se proto Ondry Kopičky na pár otázek, které nám nabídnou pohled z druhé strany.

Jak jste se dostal k založení lihovaru Landcraft?

Klopotně, protože tomu předcházela spousta pokusů uživit se sadařením, pěstováním bylin nebo chovem včel. Můj společník Petr Alexander si zase odskočil od vědy, analýzy molekul a přírodních aromat. Až když jsme se spojili, došlo nám, jak úžasnou syntézu může lihovarnická práce vytvořit. Pořád můžeme mít včely, starat se o sady, pěstovat byliny, ale i analyzovat molekuly a přírodní aromata. Ale navíc to dává dohromady hrozně pěkný hédonistický rozměr.

Landcraft rozhovor
Ondra Kopička a Petr Alexander

Ve svém lihovaru vyrábíte různé likéry, vermut i gin. Co vás přivedlo na nápad pustit se do whisky?

Úplně původní plán byl zachraňovat české jablko. Jablečná pálenka, která si dlouho poleží v sudu, to je naprostá pecka. Navíc je to ovoce, které nepotřebuje postřik a vyroste prakticky kdekoliv. Gin, likéry a vermuty pro nás měly být jenom taková ta výplň, abychom se nenudili, zatímco bude brandy zrát v sudech. Nikdo netušil, že nás to bude takhle bavit.

Pak se ale jeden rok neurodilo, protože jabloním zmrzly květy, a nás napadlo nechat si u kamarádů v pivovaru uvařit sladinu. Zkusili jsme si ji zakvasit a pak vypálit první whisky. Všude se dočtete, že new make je nepitelný, ale tohle bylo hrozně fajn. Se zráním se to pak ještě zlepšovalo, takže jsme začali přemýšlet, že bychom toho zkusili udělat trochu víc.

Už máte představu, kdy vaše první whisky spatří světlo světa?

Ta první určitě jo. Mělo by to být za tři roky. Ale oba jsme od přírody hračičkové a rychle jsme přišli na to, že nás nebaví dělat bazény jednodruhové whisky a teprve na konci ji blendovat. Zajímá nás ta obrovská rozmanitost vstupních podmínek, surovin, fermentace, dřeva, podmínek zrání. Hned u prvních sudů jsme si všimli velkých rozdílů a řekli jsme si, že to by přece byla hrozná škoda je smíchat při blendování a potlačit jejich jemnosti. Těch sudů je tam už teď poměrně dost a každý se ubírá jinou cestou. U některých si už dovedeme představit, kam směřují a jak dlouho to asi bude trvat, ale spousta jich tam je takových, že opravdu nevíme. Tohle je vázané na moře zkušeností, které ani mít nemůžeme, protože za sebou prostě nemáme tu tradici, ze které vychází třeba skotské palírny. Budeme se to postupně učit a třeba už naše děti budou o něco moudřejší.

Ke konci minulého roku jste představili The Whisky Project. Můžete nám říci, o co jde?

Ve stručnosti je to série sudů whisky, které budeme lahvovat jako single cask. Každý sud má kolem 220 litrů; počítáno s nějakým tím odparem a láhvemi pro nás bude z každého sudu nalahvováno pro prodej 400 láhví. Všechny ty sudy jsou fyzicky u nás ve skladu, míří na ně celní kamery, jsou pojištěné a už víme, jak se co tváří. Oproti klasickému prodeji je tu jen rozdíl v tom, že tu láhev si můžete koupit teď, tedy ještě dřív, než bude v láhvi.

Proč vlastně prodáváte něco, co ještě není v láhvi?

Zjednodušeně řečeno, potřebujeme peníze na rozvoj a růst a zároveň si nechceme půjčovat od banky, ani zvát do podniku dalšího parťáka. Až někdy budete u nás, mrkněte se, jak vypadají naše futra. Všechny dveře jsou devadesátky, paleta má osmdesát. Vozíme sem a tam čtvrttunový sudy půltunovou ještěrkou a solidně při tom devastujeme barokní dům, kde má v klidu bydlet Petr a jeho rodina. Etiketujeme a kolkujeme na prostoru metr krát metr a náš sklad je velkej asi jako váš obývák. Na rozjezd to bylo super, ale teď je jasný, že nutně potřebujeme novou budovu, která bude tvarovaná podle našich představ.

Řekli jsme si teda, že budeme do světa pouštět láhve, které jsou zatím v sudu. Není to náš nápad – třeba ve Skotsku tímhle způsobem financuje svoje přežití prakticky každá nově vznikající palírna whisky, která vzniká z nadšení pro věc, a ne jako promakaná investiční přihrávka velkokapitálního řetězce.

Ale má to ještě jeden aspekt. Pro nás je to fantastická hra, chemie, zrání, působení molekul, surovina, dřevo, bezbřehá paleta možností. Tímhle krokem se tu hru snažíme trochu otevřít, aby se do ní mohl zapojit každý, koho to taky baví. Ani my neznáme výsledek, ale doufáme, že lidé už vědí, jak přistupujeme ke každé z našich lahví, a že děláme maximum proto, aby byly super.

Prvních 100 lahví vaší budoucí whisky jste uvolnili 31. 12.. Vyprodáno bylo během tří minut. Čekali jste takový zájem?

Landcraft rozhovor
Vizualizace první whisky

Ani omylem. Říkali jsme si, že to vlastně hrozná troufalost, a že se možná totálně zesměšníme, protože ty láhve tam zůstanou viset a nikdo si jich ani nevšimne. Navíc to ani nešlo ven do lidí, ale byl to jenom mailing, který jsem odeslal našim stálým zákazníkům. Okamžitě mi začali volat lidi, že tam máme chybu, protože to hlásí, že všechny láhve jsou vyprodané.

Spolu s první předobjednávkou jste spustili i váš market, na kterém si vaši zákazníci mohou přeprodávat láhve vaší whisky. Co říkáte na tu diskuzi, kterou to v české whisky komunitě vyvolalo?

Především mě hrozně těší, že vůbec nějaká diskuze je. Znamená to, že lidi mají o (nejen) českou whisky zájem, že je tady skvělá komunita, která sleduje, co se kde šustne nového. Za tohle jsem strašně rád. Ale upřímně řečeno, vlastně se trochu divím, že za tu diskuzi někomu stojíme. Jsme opravdu malá palírna a to, co děláme, má těžko nějaký význam pro trh s whisky jako takový. Zřejmě to jenom znamená, že je tu prostě výrobců whisky málo.

Nebojíte se, že jste vytvořili ideální platformu pro překupníky, kvůli kterým se vaše whisky nedostane k běžným konzumentům?

Teď trochu jo, když jsem tohle obvinění viděl v diskuzích na Facebooku. Samotného by mě to nenapadlo, protože nejsem láhvový fetišista a co koupím, to otevřu. Alkohol je k pití a zcela upřímně, netěšilo by mě dělat whisky s tím, že si ji lidi koupí a budou ji mít vystavenou v kredenci.

Problém je v tom, že my prodáváme láhev, která je zatím u nás v sudu, a my jsme za ní po celou dobu zodpovědní jejímu majiteli. Proto si lidi nemůžou láhve obchodovat mezi sebou třeba na bazoši. Všechny informace musí být u nás a my pořád musíme vědět, kdo si pro tu láhev za tři roky přijde.

Když jste ale použil to spojení běžný konzument, tak to je třeba na rovinu říct, že tohle asi nejsou v tom pravém slova smyslu běžné láhve. Johnnie Walker dělá myslím kolem 150 miliónů láhví ročně. Láhví jako Edition, což jsou vlastně sběratelské kousky, se dělá kolem tří set tisíc kusů. A my máme těch láhví v každém sudu prostě jenom 400, víc ne. To je vážně hrozně málo i na těch pár sběratelů, kteří tu jsou. Proto nemá smysl ani argument, že za tu cenu si koupím standard v podobě Laphroaigu nebo kdo ví čeho. Samozřejmě mám pocit, že naše whisky bude super, ale její cenu bude prostě určovat nejen kvalita, ale i hodně omezený počet lahví.

Co tedy od této platformy očekáváte?

Dvě věci. Jednak je to pro nás prodejní kanál. Fundraising. Když uděláte gin, můžete ho za dva nebo tři měsíce prodat a všechny náklady se vám tak vrátí poměrně rychle. U whisky ne, tam to trvá několik let. Takhle investovat do výroby bez rychlé návratnosti si může dovolit zajetá firma, ale my ne, protože fungujeme rok. A když vám ale někdo svěří peníze na tři roky, cítíte takovou povinnost mu umožnit se té investice zbavit, kdyby náhodou ty peníze potřeboval. Proto umožňujeme lidem, aby ji případně mohli prodat dál. Poměrně paradoxní je, že zrovna tahle dobroserská aktivita teď někomu leží v žaludku.

A jednak samozřejmě chceme, aby se o české whisky mluvilo. I o té naší, ale to není to zásadní. Mně přijde, že jednou klidně můžeme být whisky velmoc. Máme tu strašně šikovné sládky, perfektně zvládnuté sladovnictví, vynikající ječmen. Vypadá to, jako by nám chyběla jenom odvaha začít to pálit a dávat do sudů. Hrozně moc bych si přál, aby tu začaly vznikat malé whiskerie, které si to budou dělat po svém.

Pijete whisky?

No jasně!

Máte nějakou oblíbenou palírnu?

Bruichladdich je srdcovka. Adam Hannet je strašně šikovný, musel to mít hrozně těžký, nastoupit po Jimu McEwanovi. Jsem moc zvědavý na Ardnahoe. Macallan, protože sherry sudy a taková noblesa, která se jinde těžko hledá. Na Glenmorangie mě moc bavily jejich cask finishe, kde bylo dobře vidět, co dělá portské, co sauternes, co madeirový sud. Škoda, že už to nedělají. Glenfiddich, protože se pustili do IPA a tím posunují sladový destilát o krok dál. Se zájmem sleduju Skandinávii, třeba Kyrö nebo High Coast, a s těžkým srdcem občas utratím jmění za něco z Japonska.

Sledujete ostatní české výrobce whisky?

Gold Cock dlouhodobě. S Jurou Omelkou se známe asi tři roky, Svachovku moc prochutnanou nemám, to musím dohonit. Trebitsch je trochu mimo můj zájem, ale zase jsem měl možnost ochutnat, co udělal Martin Žufánek s Honzou Grmelou z Lucky Bastard.

A na závěr se zeptám jaké jsou vaše další plány? Kdy chystáte předprodej další whisky?

Ten zájem o první sud nás opravdu strašně překvapil. Cítíme, že jsme pod drobnohledem a lidi budou pečlivě sledovat, jestli z nás náhodou nepoleze nějaký zlo. V téhle branži máte jenom jedno jméno a my tu chceme nějakou dobu fungovat, takže se budeme snažit, aby všechny kroky byly co nejsrozumitelnější. Ale o přesném plánu nemáme jasno ani my sami. Víme jen to, že teď máme ve skladu asi třicet sudů whisky, které hodláme lahvovat jako single cask. A postupně přibývají další.


Čtěte také:

Subscribe
Upozornit na
33 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
nidan
1 rok před

zde je soupis několika failů z rozhovoru kvůly kterým si myslím že Landcraft chce jen z whisky vydělat prachy a nejde jim o whisky:
1) „Všude se dočtete, že new make je nepitelný, ale tohle bylo hrozně fajn.“ – Pán asi nikdy před tím new make jiné whisky nepil jinak by nebyl překvapený že je to celkem dobré pití, nehledě na to že se rozhodně všude nedočtete že je new make nepitelný…

2) „Se zráním se to pak ještě zlepšovalo“ – Další překvapení, možná proto se whisky zraje v sudech, ale v Landcrafru udělali objev

3) „rychle jsme přišli na to, že nás nebaví dělat bazény jednodruhové whisky a teprve na konci ji blendovat“ – rychle? dyť žádnou whisky nemají, natož aby jí mohly míchat, spíše rychle přišli na to že když budou dělat single casky tak se to lépe prodá a vlastně nebudou mít ani žádnou core whisky za kterou by se mohli postavit a lidi by jí chtěli nebo nechtěli pít…takto je to mnohem jednoduší, vždy se to dá svést na sud

4) „a řekli jsme si, že to by přece byla hrozná škoda je smíchat při blendování a potlačit jejich jemnosti.“ – uvědomují si vůbec že whisky proslavili blendy? že nejznámější single malty světa jsou VAT a že na nich pracují tými pod vedením masterbledera a hledají tu nejlepší harmonii chutí?

5) „U některých si už dovedeme představit, kam směřují“ – to si troufám tvrdit ví opravdu jen pár lidí na světě a i ti sudy každoročně kontrolují

6) „nutně potřebujeme novou budovu, která bude tvarovaná podle našich představ.“ – to chápu, ale dá se to dělat i jinak než dopředu šmelit s větrem

7) „Není to náš nápad – třeba ve Skotsku tímhle způsobem financuje svoje přežití prakticky každá nově vznikající palírna whisky“ – to je omyl, Skotské palírny nepotřebujou finance na přežití, ale na to aby mohli vyrábět a měli cash-flow a ne není to stejné, dělají to jinak, koupíte si u nich buď celý sud a nebo garanci že Vám pošlou láhev za garantovanou cenu, žádná šmelina hned od začátku…podívejte se na úspěšné skotské palírny, jejich láhve se na auckích prodávají za násobky cen, oni přesto drží ceny a stojí si za svým výrobkem který je určený na pití, chcou aby se pil a hledají cesty jak ho dostat k co nejvíce lidem a nikoliv jak uměle navýšit jeho cenu co nejvíc !! srovnávat se se skoty je FAIL !!

8) „Především mě hrozně těší, že vůbec nějaká diskuze je.“ a nebyl toto jejich hlavní cíl? za mne ano, schovávat marketing za „to mi jsme nevýznamní“ je pořád marketing

9) „Problém je v tom, že my prodáváme láhev, která je zatím u nás v sudu, a my jsme za ní po celou dobu zodpovědní jejímu majiteli. Proto si lidi nemůžou láhve obchodovat mezi sebou třeba na bazoši. “ – no jistě, dyt to ležá ve skladu, nebyla odvedena žádná daň a to je důvod proč se s tím nedá kšeftovat, tak to obejdeme ne? Lidi prostě budou kšeftovat s příslibem flašky…

10) „To je vážně hrozně málo i na těch pár sběratelů, kteří tu jsou.“ – za mne jasně konstratování na jaký segment míří…

11) „ale její cenu bude prostě určovat nejen kvalita, ale i hodně omezený počet lahví.“ – ano ano, takhle se zvedají ceny…ne jako ti blbci ze Springbanku co na to jdou přes kvalitu destilátu, stačí něčeho omezit množstí, napsat pohádku a cena je na světě – opět za mne jasně konstratování na jaký segment míří…

12) „A když vám ale někdo svěří peníze na tři roky, cítíte takovou povinnost mu umožnit se té investice zbavit, kdyby náhodou ty peníze potřeboval.“ – LOL, od téměř všech shotských palíren jsem v jejcih začátku něco koupil a když se s nimi tedy srovnávají tak skoti tam nic takového nemají, prostě kup nebo nech bejt…je to jen omluva toho co stvořili

13) „že zrovna tahle dobroserská aktivita teď někomu leží v žaludku.“ – opírat se do Martina a svést se na jeho úspěchu?

14) „Máme tu strašně šikovné sládky, perfektně zvládnuté sladovnictví, vynikající ječmen. “ – máme tu sládky co umí ležák, pár co umí svrchní pivo, vynikající ječmen tu rozhodně nemáme, možná by se pán měl více zajímat odkud berou ječmen ti co mu udělali sladinu když si jí neumí udělat sami…

15) „Hrozně moc bych si přál, aby tu začaly vznikat malé whiskerie, které si to budou dělat po svém.“ – bože jen to ne !!

16) „Na Glenmorangie mě moc bavily jejich cask finishe, kde bylo dobře vidět, co dělá portské, co sauternes, co madeirový sud. Škoda, že už to nedělají.“ – nějak jsem nezaregistroval že by Glenmo zrušilo v core Quintu, nebo Nectar, ale to jen na okraji

todle jsou moje argumenty k rozhovoru proč si myslím že je to jen pohádka, marketing a whisky dělají jen pro peníze

Víte když se bavíte s někým třeba ze skotska když novou palírnu rozjížděl, např. Simonem z Dornochu tak Vám taky řekne že rád experimentuje, ale řekne Vám taky že toho spousta zničil a rozhodně neví co z toho vyleze a že když to nebude k tomu tak to taky vyleje a nedovolil by si prodat konkrétní sud 3 roky dopředu již ve flaškách…je to pokorný člověk který když začal už whisky rozuměl a stále se učí, jezdí do jiných palíren se učit a oni jezdní k němu…podobně mluví i jiní, třeba Francis, Dhaval, lidi z Bimberu, atd. atd.

Ale když jim to tady lidi žerou tak ať si klidně překupujou „něco“ a já si opravdu radši koupém ten Laphroaig …

Michal
1 rok před

Tak už i Landcraft? Smutný pohled, jak se tou zvrácenou filozofií Martina Žufánka začínají inspirovat i další výrobci. Rukopis je stejný, limitované edice, limitovaný počet kusů, už to nikdy, fakt nikdy znovu nebude a další PR kecy a vymývání mozku spotřebiteli… A zase se to nebude pít, bude se s tím šmelit, kupčit a přeprodávat za násobky původní ceny, to všechno s vidinou rychlého a snadného zbohatnutí ala Žufánek.
Před pár dny vyšel opět přísně limitovaný HeureGin od Žufánka, gin na zakázku pro Heureka.cz a už ho máme na bazarech za 6.500 Kč, tedy za několikanásobek původní ceny. Opět se všema těma kecama kolem, o jakou exkluzivitu se jedná a že už to nikdy nebude apod. Můj názor je ten, že si za to Martin Žufánek může sám a má lví podíl na tom, co se kolem jeho láhví děje.
Stejně jako každá revoluce požírá svoje děti, i v případě Martina Žufánka si myslím, že ve finále se stane největší obětí svého úspěchu on sám.

Vašek
1 rok před

K současnému „fenoménu“ Žufánek, kterým se patrně inspiroval i Landcraft, doporučuji přečíst velmi výživnou debatu pod dvěma články Martina Krupičky, ve kterých je hodně syrové pravdy…

http://martinkrupicka.cz/clanky/rady-a-tipy/whisky-a-destilaty.-investice-bez-limitu-12-2020/

http://martinkrupicka.cz/clanky/rady-a-tipy/otazky-a-omyly-v-investovani-do-destilatu-3.-dil/

1 rok před

Díky za publikování rozhovoru, Honzo. Všem se určitě nezavděčíme, ani to není naším cílem. Kdyby někdo z vás chtěl pokračovat v konstruktivní diskuzi, jsem vám tu k dispozici. Mějte se pěkně!

J. Dvořák
1 rok před

Osobně chci věřit tomu, že v Landcraftu jsou srdcaři, co chtějí dělat dobrý pití. Vlastně mi to přijde jako docela pravděpodobná varianta. To, že je kolem alkoholu v této době takový hype, asi není jejich vina, a to že se na této vlně tak trochu vezou (single cask, 0.5 l za 1.400 Kč, ultra-limitka, už nikdy nebude stejná), lze tak trochu pochopit. Byť s tím nemusím souznít a můžu si o tom myslet, co chci. Nicméně pokud tu budou lidi, co si koupí příslib něčeho, co ve výsledku vůbec nemusí být dobré (při vší snaze a péči), tak proč jim to neprodat, ne?
Mě by jen docela zajímalo, jestli někde na začátku byla alespoň snaha dělat pití pro lidi, nebo se s tím vůbec nepočítalo. Protože pokud ano, tak nechápu způsob, jakým se to pustilo do světa, protože to nemohlo dopadnout jinak. A překvapení typu „jé, to jsme nečekali“ … to snad nelze myslet vážně.

Zbyněk R.
1 rok před

Pro mě je zklamáním, že ta infekce s názvem Žufánek se šíří jak Covid-19 na další menší nebo začínající destilerky (Tosh, Svach, Landcraft…). Byl bych velmi nerad, kdyby podobným způsobem skončily nadějné a začínající palírny. Snad se to klukům z Lancraftu nevymkne z rukou, moc držím palce.

1 rok před

Až pojedete kolem Turska, stavte se u nás na prohlídku. Uvidíte, že na prostoru, který tu máme k dispozici, se nedá dělat nic ve velkém. I našich standardních věcí je většinou jeden sud. Pro lidi.

1 rok před

Zbyněk R.: Tosch, Svach, Landcraft jsou malé a nové, při jejich produkci není jednoduché udělat core produkt, kterým by se mohli prezentovat, takže to většinou (možná vždy) budou single casky. I když chápu původní myšlenku Landcraftu, tak bych řekl, že se jim to prostě nepovedlo, zkusili způsob, který tu předtím nikdo nedělal a nedomysleli, kam se to vyvine. Bohužel z některých vět tam hodně čiší slovo „peníze“, „peníze“, … Každý na to koukáme z jiného pohledu. My chceme novou, možná zajímavou whisky, ochutnat, zrecenzovat, porovnat svoje dojmy a to vše za přijatelnou cenu. Oni potřebují, aby se jim zaplatila výroba, potřebují peníze na provoz, potřebují vydělat (na tom není nic špatného) a když jde o cenu láhve, tak najít co nejvyšší, ale aby se furt prodávalo. A zde se těžko hledá průsečík mezi jejich představou, whiskaři a lidmi, co v představě zisku (ke kterému se jim postavilo lepší prostředí, než risk prodeje na bazoši) dají vyšší cenu. Bohužel mám pocit, že na ty whiskaře se trochu zapomnělo, aby to nebylo jako s některýma lahvema od Žufánka – prý jsou dobré, ale nikdo to nepije, protože to chce dobře prodat.
Jeden dotaz – slad z různých pivovarů přinese různé whisky, což by mohlo být zajímavé. Proč to pak jde do sudu po portském, které tomu dodá zcela jiný charakter a možná i hodně upozadí původní rozdíl.

1 rok před

Petr Komárek: Myslím, že jste se docela trefil. Peníze nejsou cílem. Jsou cestou k tomu, abychom to mohli dělat podle svých představ. Sladina z různých pivovarů má tak odlišný charakter, že se ho snažíme podpořit. Pokud je ovocitější, dostane podobně vonící sud. Pokud v něm dominuje klasická sladová chlebovinka, putuje do něčeho neutrálního. Pokud použijeme nakouřený slad, dostane newmake spíš vypálený virgin oak.
I tady ale platí, že si víc hrajeme, než abychom měli naprosto jasno v tom, co který sud udělá za x let. Na to nám opravdu chybí zkušenosti.

1 rok před

Dovolte mi sem zkopírovat to, co jsem psal do té šílené diskuze u Martina Kopičky, kterou tu náš fanoušek Vašek odkazuje. Je mi z toho smutno.

Kamarád mi poslal odkaz na tento článek a diskuzi. Mám pravidlo, že diskuze nikdy nečtu. V celé nahotě ukazují frustraci anonymních lidí ze světa kolem nich. Ale tady jsem musel udělat výjimku. Dovolte mi poprvé a naposledy reagovat.

Martin Krupička v článku píše: „… alkohol prodávaný pod značkou Žufánek v této chvíli není ani náhodou investice“

Nikdy jsme neprodávali naše láhve jako investiční. Naopak proti tomu celou dobu brojím a snažím se toho stigmatu zbavit. Jenže aktuální situaci se šmelením našeho alkoholu máte na svědomí pouze vy, lidé z této a jiných diskuzí. My všechny naše láhve (kromě jedné L’Ancienne a 6 starých OMFG) prodali za původní prodejní cenu. Z aktuálního hype nemáme nic. Vůbec nic. Pouze naštvané pravé fanoušky, kteří se nemají šanci kvůli překupníkům k našim lahvím dostat.

Nikdo mi nemůže vyčítat, že připravujeme limitované edice alkoholu. To je princip každého výrobce. Každý občas udělá limitovanou edici. Jen v našem případě je začali skupovat organizované skupiny duševních mrzáků, kteří je okamžitě nabízí k prodeji na sekundárním trhu, aniž bychom je stihli odeslat.

I v této diskuzi jsou individua, které jsme přistihli při duplicitních registracích a nákupech lahví pro bratry, sestry, tetičky, babičky. Jeden člověk odsud mi poslal e-mail, kde se zapřísahal, že on s tím nekšeftuje, on to chce jen pro bratra atd. atd. Pak jsem mu poslal screenshot z jeho odpovědí na inzeráty a on na to odpověděl pouze „Ladies and Gentlemen, we got him 🙁 Pěkný…“

Martin Krupička píše, že: „p. Žufánek se bude muset připravit na chvíli, kdy bublina praskne“.

Jenže já nechci žádnou bublinu. Já z aktuálního hype nic nemám a pokud praskne, tak vůbec nic nepoznám. Přísahám, že bych byl 1000% raději, kdybych OMFG měl skladem půl roku v roce. Byl bych násobně raději, kdyby se to pilo a dělalo to lidi spokojenějšími.

Ale i tady pár lidí psalo, že mají cesty jak se dostat k desítkám lahví, které je pak živí. Dva roky nazpět mě oslovil jeden kluk v baru, potřásl mi rukou a řekl mi, že na našich absintech vydělal na vytouženou měsíční cestu po Thajsku. To vše jen díky našemu jménu, důvěře našich zákazníků a zájmu koupit cokoliv, co vydestilujeme. On od nás nakoupil láhve po 1000, my odvedli všechny daně a on je prodal po 20000 do dvou měsíců od koupi.

Toto je něco, co nepodporuji, nemám z toho radost a rozhodně se nepřipravuju na nějaké prasknutí bubliny. Opakuji, Raději ty limitky mít půl roku skladem, než aby je šmelináři skoupili do pár minut a pak je prodávali za násobky. Na náš eshop jednoduše útočí jednotky individuí se skriptama, desítkama dodacích adres a e-mailů.

Já chci, aby ta zatracená bublina splaskla! Já chci, aby si šmelináři našli jinou oběť a ty naše láhve nechali napospas. Píšu o tom celou dobu. Jsem jediný zákazník Shoptetu, který brání lidem kupovat láhve. Snažím se, abych zabránil automatizovaným nákupům, pracně kontrolujeme duplicity, čísla platebních karet, vedeme si interní databázi překupníků, jsme ochotní stornovat 60 objednávek od jedné osoby a vracet peníze.

Takže prosím. Neberte náš alkohol jako investiční. Není a nikdy nebyl. Alkohol se má při hezké chvíli vypít. Kupujte si whisky a investujte na zahraničních trzích. Ale jak sám někdo poznamenal, Žufánka prodal okamžitě a whisky mu visí…

Jsme lokální producent, který započal revoluci v pohledu na kvalitu alkoholu, který navrátil celosvětový zájem o absint a který nastartoval ginový boom v Česku. Chceme, abyste to pili a jsme proti šmelení a přeprodeji. Aktivně proti tomu celou dobu bojujeme.

Už nikdy nebudu říkat kolik čeho je. Nikdy neřeknu, že je to jednorázová edice a nebo to kdykoliv nezopakuju. Chci, aby byli šmelináři v nejistotě a nevěděli, co může přijít. Chci, aby o nás ztratili zájem.

Někdo tu zmiňoval Dubied 2018. Ano, Dubied 2020 vznikl jako reakce na choré lidi, co to začali prodávat za 25000. A prodávali. Proto jsme udělali další a další dělat budeme. Jen abychom srazili ty šílené ceny, které na tom šmelináři vydělávali na našich pravých fanoušcích. My jednoduše cíleně srážíme investiční potenciál a zájem o skupování. A bude to ještě silnější. Tvrdě na tom pracuju.

Je smutné, že poměrně malá skupinka šmelinářů (dnes znám skoro všechny včetně všech adres, telefonů a tak) dokázala znechutit tolika lidem zájem o koupi našich lahví. Automaticky hází flintu do žita a vůbec se nesnaží na eshop přijít. Ví, že to všechno vykoupíte a pak šmelíte.

A ano, není normální na alkohol.cz vydražit sérii našich OMFG za 70k. Ale kdo za to může? Pouze vy, šmelináři. My za ty láhve při prodeji dostali ani ne 4000 Kč. Vše ostatní získal kupující.

Teď mi řekněte, pro koho to byla investice a komu to hatí trh v Čechách.

Víc nemám co k tomu říct. Jen to, že mě někteří lidé dost zklamali a nechci s nimi nic mít.

Opravdu si moc a moc přeji, aby bublina splaskla a Žufánka začali zase nakupovat jen ti, co ho pijí. Jako tomu bylo prvních 14 let.

další chytrák
1 rok před

Pane Žufánku, zkusím maximálně stručně rozklíčovat vaše dilema s překupníky. Chápu, že to je troufalé, protože vy ten „problém“ máte a řešíte už zjevně dlouho, ale přesto některé věci nelze okecat.
Vy chcete, aby si vaši praví zákazníci mohli koupit láhve a vypít je. Dokonce chcete, aby ta láhev měla nějakou prodejní cenu, která vám přijde férová.
Bohužel ignorujete fakt, že cena je výsledkem mnoha faktorů a jedním z nich je neodmyslitelně dostupné množství. Když svých produktů uděláte dost na to, aby stály přesně tolik kolik chcete, žádný překupník se nemá šanci ani důvod a na každého se dostane.
To, že překupník má důvod koupit a pak přeprodat vám jen nemilosrdně ukazuje, že holt cena vašich lahví JE JINÁ a to nejspíš zejména proto, že jich je málo, resp. méně než těch, kteří je chtějí vypít.
Ať už chcete cokoliv a sebevíc, nemáte jinou možnost než sám prodávat láhve za reálnou tržní cenu nebo jich vyrobit tolik, aby cena byla taková, kterou chcete vy.
Není to žádná magie, ale prostá ekonomie.

Unknown Customer
1 rok před

Reakce na pana Žufánka: Dobrý den, Martine, dlouhá léta jsem byl Váš velký fanoušek a pijan absintu, ale cca 2 roky zpět jsem na Vás zanevřel a neobjednal ani jednu láhev, všechno vždycky bylo pryč do 10 minut. Historicky jsem na Vašem e-shopu utratil opravdu hodně peněz (cca nad sto tisíc), ale když se Vám potřetí v řadě nedaří k vypití zakoupit absint, tak se na to počtvrté prostě vykašlete a jdete o dům dál. A dávat na sekundárním trhu 5.000 Kč za láhev Dubied 2020 k vypití, to jednoduše odmítám. Nevím, kde je pravda, ale když čtu Vaše příspěvky, jak Vám to vadí a poté vidím, že půjde do světa další limitovaná edice absintu s ručně malovanými etiketami, tak si říkám, že z nás děláte s prominutím tak trochu blbce. Copak nechápete, že přesně tímto to celé podporujete a pak si logicky protiřečíte svými rozhořčenými reakcemi? Doporučení? Velmi jednoduché: přestaňte u jakékoliv láhve psát, že je limitovaná, přestaňte uvádět počet láhví, přestaňte uvádět, že se jedná o jednorázovou akci, která se už nebude nikdy opakovat. Zvedněte ceny a nebojte se toho, stejně to za Vás dělají překupníci a lidi jim i tak trhají ruce. A argument, že vyšší cenou to bude ještě nedostupnější, ten fakt neobstojí a Vy sám to moc dobře víte. A zejména přestaňte dávat na Lepší náladu svoje kousky v notoricky známý čas, tj. v 10:00 dopoledne. Překupníci už Vás mají přečteného a každý den (včetně víkendů) kolem desáté opakovaně mačkají F5. Vystavte to prostě jindy, třeba o půl druhé ráno, buďte naprosto nepředvídatelný. A čím méně toho o láhvi řeknete, tím lépe. Podle mě není jiné cesty, ale to berte jako můj názor coby bývalého skalního fanouška. Hodně překupníků máte na Absinthemafia a ani o nich nevíte. Sorry za upřímnost, ale z valné části, možná z té největší, si za to můžete sám a bude velmi těžké se té nálepky zbavit. Myslím tím větu v jednom z komentářů na webu pana Krupičky, že Žufánek se nepije, na Žufánkovi se vydělává. Nechci ani domyslet, až vydáte svoji první whisky, kam vystřelí cena na sekundárním trhu, zde očekávám opakování téhož scénáře jako u Dubied 2018.
Můžete psát, jak Vás to celé štve a jak jste tím vším znechucený, to všechno jsou však jen slova. Začněte nekompromisně konat. Otázkou je, zda na to máte koule…

Josef Vaníček
1 rok před

Dobrý den, Martine, to Thajsko je jen špička ledovce, v Praze je člověk, který výhradně na Vašich láhvích vydělává pravidelně každý rok statisíce – ano, pravidelně a každý rok. Měl jsem tu čest vidět jím skoupené láhve absintů a ginů a mně samotnému spadla brada nad tím počtem a to už jsem viděl hodně sbírek alkoholu. Tento člověk Vás blahořečí a už několik let děkuje, že existujete 🙂
Jinak souhlasím s jedním z předchozích komentářů, celý ten hype kolem Vašich láhví je 100% Vaše dílo, obchodníčci a překupníčci se jen chytli příležitosti, což jim nemůže mít nikdo za zlé. Ruku na srdce, sám jste se chytil do svého marketingu striktně limitovaných sérií, jednorázových počinů a dalších věcí. To prosím neberte jako kritiku, jen konstatuji fakta. Změňte strategii, jděte s cenou nahoru, destilujte toho výrazně více a hlavně nesdělujte více, než musíte (stejně se to ve finále vždycky obrátí proti Vám). Váš prémiový alkohol se už dávno přestal pít, jen se přeprodává a vydělává se na něm. Stačí připomenout poslední gin GYYN, který se dnes na Alkobazaru.cz přeprodává za šílené ceny s dovětkem, že červených láhví bylo nejméně, takže je nejdražší. Značka Žufánek už dávno neznamená dobré pití (přestože je, o tom žádná), ale snadný a rychlý výdělek a je úplně jedno, co vydáte, klidně vypalte svoji ranní moč. Až tak daleko to s Vaší produkcí došlo. Příčinu i případné řešení máte ve svých rukou.

Michal
1 rok před

Vidím, že Žufánek se řeší i zde :-/ Můj názor je ten, že si za to Martin může sám a má lví podíl na tom, co se kolem jeho láhví děje. Nemám patent na rozum, berte to jako můj osobní názor. Když to hodně přeženu, tak každá láhev od Martina je limitovaná edice, každá je jen v omezeném počtu XY kusů, každá je vyprodaná během pár minut, některé kousky už nikdy nebudou (např. Dubied 2018) a poté se změní názor a vydá se This Is Not Dubied a Dubied 2020. Prý snaha zpřístupnit tyto láhve širšímu publiku k pití…tak určitě 🙂 Někdy mám pocit, že se káže voda a pije se víno, uvedu příklad: Martinovi se nelíbí, za jaké ceny se na trhu šmelí a přeprodávají jeho láhve, na druhou stranu mu nedělá problém na svých stránkách nabízet jím podepsané láhve OMFG nebo absinthu za stejné nebo i vyšší ceny než na překupnických webech (Bazoš, Alkobazar apod.). Uniká mi něco? Něco veřejně kritizuji a poté dělám přesně to samé? Situace dospěla až tak daleko, že se jeho láhve nepijí, ale panicky skupují a okamžitě po zakoupení (mnohdy je mnozí ještě ani nemají fyzicky doma) se objevují za násobky původní ceny na sekundárním trhu. Martin má výborně zvládnutý marketing a PR, kterým to podle mě celé bohužel přiživuje. Teď v lednu 2021 má vyjít opět limitovaná láhev absintu Life Is Porno, kdy mají být etikety ručně malované, opět jenom XY kusů. Mraky lidí od 1.ledna sedí pár minut před desátou dopolední u komplu a čekají, protože to je ten čas, kdy Martin celá léta nazpátek láhve dává do prodeje na svém webu LepšíNálada. A přesně na to čekají překupníci, protože ho mají přečteného. No a pak se zase dočteme srdceryvných komentářů, jak se láhev vyprodala během necelé minuty a tak podobně. Proč to proboha nevystaví oproti zvyklostem ve zcela jinou dobu? Třeba o sedmi ráno nebo v patnáct třicet odpoledne? Na svých stránkách tvrdí, že má ošetřené, aby mu láhve neskupovali různí překupníci a boti, ale opak je pravdou. Kolega, který se kupčením s jeho láhvemi poměrně úspěšně živí, má poslední OMFG 2020 v počtu několika desítek kusů… Stejně jako každá revoluce požírá svoje děti, i v případě Martina Žufánka si myslím, že ve finále se stane největší obětí svého úspěchu on sám.

nidan
1 rok před

lidi, todle je článek o Landcraft a jejich whisky kterou svět neviděl a zase se to stočí k Žufánkovi? Proberte se proboha. Skoro to vypadá že když je nějaké téma tak za všechno může Žufánek…
Může za to česká lenost. Já říkám že ti šmelináři se Žufánkem jsou blbci co neumí nic jinýho než koupit za 1000 a prodat za 1800 … přitom ve světě je daleko větší svět s většími příležitostmi, ale to by český čuníci museli zapojit, mozek, angličtinu, risknout že jim to přepravce doveze v pořádku a následně celkem nepohodlně do toho zahraničí se zizkem prodat (tady není trh)…ne je lepší koupit žufánka, střelit ho na bazaru a mnout si ruce jak jsem na to zase vyzrál…
Landcraft přesně na tydle lidi svou politikou prodeje a vlastního bazoše cílí a čeští čuníci už kvičí blahem jelikož jim to přesně vyhovuje…

1 rok před

Než začnu, tak jedna prosba. Budu si vašich názorů víc vážit, když se podepíšete. Nesnáším anonymní uživatele, nesnáším když se někdo stydí za svůj názor a skrývá se. V reálném životě si berete k srdci názory od někoho, koho znáte, než od bezďáka, co na vás na nádraží křičí.

Kdo nám vyčítá to, že v podstatě každý produkt je limitovaný, je s prominutím idiot. To je princip našeho lihovaru od samého začátku. Dvacet let u nás destilují pouze dva lidé. Můj bratr veškeré ovoce, já veškeré byliny. Dva lidé toho nedokáží vydestilovat víc. Živí nás ovoce, absinty a giny jsou hraní si. Kvůli surovinám, hlavně pelyňku, nemůžu vydestilovat víc, než třeba 400 litrů. V La Fleur jsou čerstvé květy jasmínu. Víte jak vypadají čerstvé květy jasmínu? Víte jak zatraceně těžké je sehnat pro 400 litrů? Sehnat jich na byť dvojnásobné množství je nemožné. Kdo mi bude vyčítat to, že je toho 400 litrů a že se toho hned vyprodá, tak nechápe základní princip a nemá u nás vůbec co dělat.

Ručně malovaný La Fleur vůbec nepůjde do prodeje, bude se dražit a výsledek půjde na dobročinnost. A nebojte, v 10:00 už nic nepustím.

Josef Vaníček: Budu moc rád, když mi napíšete víc podrobností o tom člověku do emailu. Prosím. Můj email je jméno zavináč příjmení tečka cézet. Za každou pomoc jak se zbavit těchto pijavic se odměním. Děkuji.

Michal: Fascinuje mě, že někdo argumentuje tím, že jsem si dovolil nabídnout 6 podepsaných lahví OMFG za 3000 Kč u nás na eshopu. Naše vlastní láhve. Prodej, který jsme na rozdíl od všech překupníků zdanili. Váš argument je ubohý.

Věta „Stejně jako každá revoluce požírá svoje děti, i v případě Martina Žufánka si myslím, že ve finále se stane největší obětí svého úspěchu on sám.“ je jak z nějakého zenbuddhistického manuálu pro začátečníky.

Neustále opakuju, že já jsem ten, který se těší na opadnutí nákupní horečky. Já chci se všech nejvíc, aby tohle skončilo. Upřímně. Protože řešit takové lidi není vůbec příjemné. Vůbec si nedokážete představit, kolik e-mailů musím kvůli překupníkům řešit. Takže ano, chci být oběť, chci aby se váš kamarád na to vykašlal a OMFG nekupoval. Chci aby bylo OMFG skladem půl roku v roce a aby bylo skoro kdykoliv k dipozici a aby se na něj všichni překupničtí kreténi vykašlali.

Vinárna UH
1 rok před

Nezlobte se na mě, ale jděte s tím Žufánkem už do p*dele, copak není na trhu nic jinýho? Tchán má od r. 1995 malou vinárnu v UH a poslední dva roky snad není týden, aby mu někdo nezavolal s dotazem, jestli náhodou nemá nějaký starý zásoby Žufánka. Jasně, hlavně absint a giny. Jasně, ty historicky měl, zaprášený ve skladu z doby, kdy o něm nikdo nepsal. Pak stačil před rokem nebo kdy jeden telefon a přijel zákazník a úplně všechno skoupil a ať si prý tchán řekne cenu, peníze nejsou problém. Prý takto objížděl celou republiku a skupoval Žufánka ve velkým. Začínám být na tu značku fakt silně alergickej a tchán už ho pro sichr nebere vůbec.

Ondřej Franc
1 rok před

Budete to mít Martine strašně těžký, stačí si na Alkobazaru zadat do vyhledávacího chlívku Vaše příjmení a člověku vyjede deset stran nabídek, všechno absinty a OMFG, vzácně archivní slivovice, občas i poptávka po Nymph apod. Upřímně nevím, jak z toho ven, možná by ke všemu, co jste už udělal za opatření, pomohl limit jedné láhve na registrovaného zákazníka na Lepší náladě, fakt nevím… Jen se mi zdá, že je to čím dál horší, protože v mým okolí s tím začíná kšeftovat i sorta lidí, která o Vás neměla před rokem ani páru, protože snadný výdělek obratem ruky a za nic. To už je špatný, moc špatný. Fakt stačí, abyste vydal cokoliv nad rámec běžné core nabídky (např. OMG) a hned to jde na net za násobky (viz GYYN nebo HeureGin). Nepije se to, vydělává se na tom, ale to sám moc dobře víte. Držím palce a snad se Vám to podaří nějak rozlousknout, i když nevím, český člověk je nesmírně vynalézavej…

1 rok před

Vinárna UH: A to je přesně to, o čem se celou dobu bavím! Lidé v diskuzích si myslí, že nás ten boom nějak těší a že z toho těžíme. Realita je přesně opačná. Trpíme tím. Jsme malý lihovar, celou dobu to tak je. Nedokážeme destilovat víc. Nejde to. V podstatě všechno je limitované. I ta Kontušovka. Jen a pouze překupníci využili situace, zneužili limitované nabídky a vyhnali ceny do nepochopitelných výšin. Jestli mi někdo vysvětlí jaký máme my osobně užitek z toho, když prodáme OMFG za 1k a někdo ho obratem prodá za 5k, tak ať mi to vysvětlí.

Přesně kvůli stálým zákazníkům a fanouškům dělám veškerá tato opatření. Proto tak bojuju proti překupníkům, protože nám na našich fanoušcích záleží úplně nejvíc. Nejde to poznat? Kdybych byl svině, tak vůbec neřeším komu to prodáme. Vyprodáme to za 5 minut a peníze v baráku. Ale my ne, my pak komtrolujeme každou objednávku, děláme storna a vracíme peníze jen proto, abychom uspokojili víc lidí. A ve výsledku jsme za to biti.

Začínáte být na naši značku alergický jen a pouze kvůli překupníkům. Jen a kvůli člověku, co přijel k vám do vinotéky, skoupil všechny láhve ne neřešil peníze. Na tyto lidi máte být alergický, ne na nás.

My destilujeme kvalitní věci, které očividně prodáváme moc levně. Ale já se postarám.

Prosím, nekupujte naše láhve ze sekundárního trhu. Podporujete ty nejhorší pijavice, kterým na ničem nezáleží a kteří zneužívají naší popularity a sílu značky. Když od nich nebudete nic kupovat, tak se přesunou jinam. Já chci ze všech nejvíc, aby toto skončilo. Proto už nikdo nepište, že z toho nějak těžíme a že za tím stojíme. My se provinili pouze tím, že děláme dobré věci a v malém množství. Kdyby to bylo špatné a bylo toho moc, tak to nikdo nechce. Víc už k tomu nenapíšu a opouštím diskuzi.

Kdyby mi chtěl někdo pomoct, tak prosím e-mail. Za každého odchyceného profesionálního překupníka se odměním v limitkách určený pouze pro Blade Runnery. Odchytávače překupníků 🙂

1 rok před

chtěl jsem udělat krátké shrnutí na téma Landcraft a jejich whisky
ale zase mi z toho vyšel román 🙂
Výhodou je skoro týdenní odstup o začátku těch diskusí a to, že zazněla spousta argumentů ze všech stran. Současně trochu vychladly hlavy a snažím se na to dívat i trochu smířlivěji.
Takto to tedy vidím já:
Landcraft a některé další (Tosch, Svach) jsou malé a nové palírny, při jejich produkci není jednoduché udělat core produkt, kterým by se mohli prezentovat, takže to většinou (možná vždy) budou single casky. V malém je také výroba dražší, než vyrábí skotské palírny. Plus si k tomu přidejme suroviny, zde používané mají většinou menší výtěžnost alkoholu, což opět zvedá cenu.
Chápu původní myšlenku Landcraftu. Oni potřebují, aby se jim zaplatila výroba, potřebují peníze na provoz, potřebují vydělat (na tom není nic špatného) a když jde o cenu láhve, tak najít co nejvyšší, ale aby se furt prodávalo. A zde se těžko hledá průsečík mezi jejich představou, whiskaři a lidmi, co v představě zisku (ke kterému se jim postavilo lepší prostředí, než risk prodeje na bazoši) dají vyšší cenu. Bohužel mám pocit, že na ty whiskaře se trochu zapomnělo. My chceme novou, možná zajímavou whisky, ochutnat, zrecenzovat, porovnat svoje dojmy a to vše za přijatelnou cenu. Aby to nakonec nebylo jako s některýma lahvema od Žufánka – prý jsou dobré, ale nikdo to nepije, protože to chce dobře prodat. Řekl bych, že to se jim prostě nepovedlo, zkusili způsob, který tu předtím nikdo nedělal a nedomysleli, kam se to vyvine. Bohužel z některých vět tam hodně čiší slovo „peníze“, „peníze“, …
V základu jim věřím, že neměli v hlavě jen peníze, chtěli zkusit způsob předprodeje a ve svém nadšenectví to nedomysleli. Nečekali, že se toho překupníci chytnou takhle rychle a nečekali, že to českou whisky scénu pěkně zvedne ze židle.
Jenže je tam bohužel i druhý pohled na věc a věci, které možná ještě budou muset řešit. Prodali láhev nečeho, co se možná vůbec nepovede a bude tu nové dilema – dát to ven a zkazit si pověst nepovedenou whisky nebo nedostát svému slibu s předprodejem a zkazit si pověst nesplněným slibem. Mirek Motyčka (Gold Cock), Lukáš Andrlík (Svachovka – Old Well) a do určité míry i Jura Omelka (Tosh – King Barley, ale ti jsou teprve na začátku) komunikují s českou whisky scénou, protože ji berou jako svoji cílovou skupinu, která ocení nebo zkritizuje jejich whisky, ale kupuje ji a pije. To jim dává hodně plusových bodů a pak se jim i případně lecos odpustí nebo je větší pochopení. Landcraf (a i jiní), podle mne, trochu opojen úspěchem svých dalších produktů a dobrým prodejem i za vyšší ceny, tak trochu bez pokory (jak k whisky, tak k whiskařům), dospěl k názoru, že i jejich whisky bude super a může si za ní rovnou říct víc peněz. A bohužel to je z toho trochu vidět (hezčí číslo láhve je dražší, „když se to rychle a dobře prodá, tak další emise bude dražší“, zdůrazňování omezeného počtu a jeho vlivu na cenu, rady „kupte víc a pak dráž prodejte“, …). Je pravda, že ze všech těch „neoblíbených“ se jim podařilo vyvolat asi největší diskusi. 🙂 No není to úplně nejlepší startovací pozice.
„Hrozně moc bych si přál, aby tu začaly vznikat malé whiskerie, které si to budou dělat po svém.“ – ochutnal jsem v rámci adventního kalendáře 24 vzorků německé whisky. Je to jasná opověď na tuto myšlenku. Bohužel to většinou vypadá – zkusíme tu whisky, vždyť je to jen pivo, to umí každej Lojza (Helmut) a ty moulové to stejně koupí. Tam bohužel hodně malých lihovarů a pivovarů jede duchu: když pálíme ovoce, gin, další pálenky, tak whisky zvládneme taky. Snad se to tu až tak moc nerozjede.

http://www.whiskyonline.cz/index.php?act=131&txt=mark&ff=evce-landcarft

nidan
1 rok před

AMEN Petře, já taky fandím každému novému počinu a rád ho i podpořím, kromě Třebíče v ČR jsem podpořil všechny, kromě Arbikie ve Skotku jsem taky podpořil každou novou palírnu (ti chcou taky za svojí startovacích 300 liber což je mi proti strsti). Podpořil bych i Landcraft koupí láhve, vím že je to nevytrhne a je to jen symbolické gesto, ale když potřebují na to přežití tak se každá kačka hodí. Nemám problém dát za láhev novinky 1400,- i když je to asi můj strop. Sice jsem prudší a mám neotrlej slovník ale ve svém prvním příspěvku na FCB jsem napsal hned že jim chybí pokora i respekt a proto jsem rád že se shodneme. Snesla se na mne velká kritika, ale já to tak prostě mezi řádky čtu a tak to cítím. Tento pocit s rozhovorů např. s Lukášem Andrlíkem, Mirkem Motyčkou nebo v zahraničí se Simonem Thompsonem či Francisem Cuthbertem nemám. Tam je na prvním místě zákazník a produkt, až pak se řeší prachy. Landcraft má na prvním místě prachy a pak až někde na konci je zajímá zda to lidi budou pít a co na to asi řeknou…

1 rok před

Petr Komárek:
Vůbec vám neberu váš názor. Určitě je podložený velkou řadou ochutnaných whisky ze všech koutů světa, návštěvami renomovaných whiskerií a metráky načtených knih. Co mi na tom vadí, je nepochopení nebo záměrné přehlížení 1) našeho pohledu na věc a 2) elementárního fungování trhu.

1) Přijde mi, že vás (stejně jako třeba pana Šinágla) ze všeho nejvíc štve, že whisky chce dělat někdo, kdo o ní neví tolik, co vy. Jste nadšenci do whisky kultury, hledáte drobné nuance v jednotlivých šaržích, pídíte se po novinkách, cestujete. Já vám to neberu a přijde mi super, když někdo takhle intenzivně řeší jeden obor a ví o něm první poslední.
My s Petrem nenosíme kilt, nehrajeme na dudy, necpeme se haggisem a ve Skotsku jsme nikdy nebyli. Sladinu si necháváme vařit jinde, vůbec není ze skotského ječmene a destilujeme ji na kotli s třípatrovou rektifikací. Proč? Protože naším cílem není přibližovat se Skotsku, Japonsku nebo jiným modlám. Až na to budeme mít prostor, sladinu si určitě budeme připravovat taky, ale budeme při tom hledat naše vlastní postupy, zkoušet enzymy a substráty, které nás zajímají. Nesnažíme se o imitaci něčeho, co už existuje.
Vážím si všech tvůrců, kteří za sebou mají nějakou tradici, ale my ji nemáme. V našem případě nemá smysl si na ni hrát. Na jednu stranu je to smůla, že nemůžeme čerpat z hlubokých studnic vědění a zkušeností našich předků, na druhou stranu je to nesmírně uvolňující, protože nemáme koho zklamat. Ano, říkáme tomu whisky, protože taková je její definice. Je to obilný destilát, který zraje alespoň tři roky v sudu. Máme v pořádku čich i chuť a vždycky budeme chtít, aby byla co nejlepší. Jednak protože máme sami dobré věci rádi, jednak protože do toho dáváme svoje jméno a svoje jmění.

2) Whisky jsme nabídli za 1400 Kč. Je to cena, která do sebe promítá omezený počet láhví i potřebu našeho vlastního rozvoje. A ano, snažíme se vydělat. Kdybychom se snažili prodělat, neměli bychom lihovar. Kdo tomu nevěří, ať ji nekupuje. Ale z toho, že ji nějaký fiškus bude přeprodávat za pět tisíc, nemáme my osobně nic. Ostatně, pokud se na ty láhve podíváte podrobně, uvidíte, že naprostá většina jich byla prodána za naši cenu a lidé si ji drží. Svoje láhve přeprodávají asi tři nebo čtyři lidé ze sta. I to někomu stačí na to, abychom vypadali jako nenažranci.

Zcela na okraj: Nemáme a nebudeme mít žádný core produkt. Každé dva nebo tři měsíce uvádíme na trh dvě nové láhve. Od všeho děláme většinou jeden sud a nic (zatím) neopakujeme. Proč? Protože se takhle bavíme, což je hlavním smyslem celého našeho podnikání. Těší nás chodit po mezích a sbírat šípky, trnky, byliny nebo plané hrušky. Těší nás vymýšlet další drinky a zcela upřímně, destilovat pořád to samé by nás neskutečně nudilo.

Přeji vám vše dobré a až pojedete kolem, stavte se, rádi vám to tady ukážeme.

Ondra Kopička

nidan
1 rok před

Ondra Kopička:
Pokud jste mne ve svém příspěvku už zmínil tak si také dovolím reagovat přímo na Vás. Víte přijde mi celkem úsměvné že na svém instagramu píšete, cituji „chlámeme se nad komentářema k rozhovoru na @poznej whisky“ a zároveň se tady chodíte obhajovat. Ale asi i to děláte „jinak“. Zřejmě Vám všichni čtenáři tohoto webu ze světa whisky přijdou k smíchu když se nad nimi „chlámete“. Máte na to zcela právo, stejně jako já mám právo na svůj názor. Já také nenosím kilt, nehraju na dudy, necpu se haggisem, nicméně lidi kteří to dělají nejsou v mích očích něco čemu bych se měl „chlámat“. Já nemám problém s tím že chcete dělat věci jinak, naopak myslím si že například návrat k tradičnímu způsobu vaření whisky je dneska vítanej a celkem „in“. Osobně bych nejdříve počkal ty 3 roky a pak bych to asi pustil do světa, ale zřejmě to děláte „jinak“. Ale když už tedy prodáváte tu „whisky“ a jako že reálně prodáváte tak se podívejte na legislativu a zjistíte že vlastně klamete zákazníka, jelikož dle legislativy žádnou whisky nemáte, máte zatím spirit a tak nemáte ani co prodávat. Víte celkem se těším až začnete dělat tu vlastní sladinu a zkoušet enzymy a substráty (ať už je to proboha cokoliv), protože podle platné legislativy to nebude whisky a nebudem se tu muset pohoršovat vzájemně. Mně vůbec nevadí že whisky dělá někdo kdo o ní ví méně než já (to ví i lidi na Svachovce, v Jelínkovi nebo Martin Žufánek), mně vadí že whisky dělají lidi co o ní neví ani elementární základy jako je legislativa k její výrobě. Ano jste dle mého názoru zlatokopové co se schovávají za pohádky o přírodě a o tom jak to děláte srdcem, bohužel Vám to hodně lidí baští. Svět whisky geeků je bohužel pro Vás jiný, ne mi skutečně jen nechlastáme a nemáme vypitý hlavy. Proč děláte whisky a ne saké? Protože momentálně nefrčí? Dyť je to také jen přepálená rejže. Na jedné platformě se před lidma obhajujete a na druhé se jim „chlámete“. Za mne jste pokrytec pane Kopička…

1 rok před

OK, nemá to smysl.

Jiří Srb
1 rok před

Jsem velkej fanoušek české whisky a rád podpořím cokoliv nového, z čehož cítím nadšení a zapálení pro produkt jako takový. Hlavním cílem by měla být kvalita. Aby nová palírna získala jméno a podporu whisky komunity, tak je potřeba to mezi ně dostat. Pokud se whisky nepije, ale jen přeprodává, tak nikdo vlastně neví co to je zač a jestli za to vůbec stojí. U Landcraftu je bohužel všechno špatně. Nechci soudit jestli na prvopočátku byla dobrá myšlenka, nebo touha po zisku, ale takhle se to pánové nedělá. Whisky komunita vás zavrhne a vaše lahve skončí ve skladech překupníků.

Lukas
1 rok před

Jiri Srb: Amen a svata pravda. Takhle se to skutecne nedela. A ani nevidim zadnou pokoru a souzneni s ceskou whisky komunitou. Jen pohrdani a uplne scestne mysleni o tom, ze chodime v kiltech, zereme haggis a v obyvaku mame zavesene dudy.

zombice
1 rok před

Pane Kopička, nechci do Vás rýt, ona ta diskuze je tu dost vyhrocená, ale možná něco špatně chápu, nebo si nejsem jistý, že máte přehled jak to u Vás vlastně chodí a pak z toho vznikají zbytečně nedorozumění.
1) „…z toho, že ji nějaký fiškus bude přeprodávat za pět tisíc, nemáme my osobně nic.“
A já myslel, že z toho máte cca 3% po odečtení poplatku comgate (https://www.landcraft.market/the-whisky-project/ )
2) „…pokud se na ty láhve podíváte podrobně, uvidíte, že naprostá většina jich byla prodána za naši cenu a lidé si ji drží. Svoje láhve přeprodávají asi tři nebo čtyři lidé ze sta.“
Těch lahví se předprodalo ihned kolem 8, teď už dokonce 10 a jedna je na prodej.(https://www.landcraft.market/whisky-c032-rezervace/ To je takový problém se k Vám na ty stránky podívat, než plácnu do diskuze nějakou kravinu??). To je víc jak 10%, což mě osobně přijde moc. A právě nastavení na „limitovaných“ 100 lahví, když z toho sudu jich pak vyjde násobně víc, je to, co tady podporuje tu šmelinářskou lůzu a spoustě lidem pije krev.

Martin (W) H.
1 rok před

„U Landcraftu je bohužel všechno špatně. Nechci soudit jestli na prvopočátku byla dobrá myšlenka, nebo touha po zisku, ale takhle se to pánové nedělá“

„Takhle se to skutecne nedela. A ani nevidim zadnou pokoru a souzneni s ceskou whisky komunitou. Jen pohrdani a uplne scestne mysleni o tom, ze chodime v kiltech, zereme haggis a v obyvaku mame zavesene dudy.“

To jsou zase nesmysl, co se tu člověk dočte. Plácnutí do vody, povrchní kritika bez hlubší myšlenky a pokusu o rozvedení. Typické pro diskuze, v nichž se naplno projevuje frustrace ze života. Palírna je byznys, majitelé Landcraftu se ho snaží dělat srdcem, ale nakonec to budou jen a jen jejich těžce vydělané a investované peníze, o které přijdou, pokud se jim nebude dařit. Možná, že nezvolili úplně nejvhodnější přístup k prodeji prvních lahví své whisky, snad si to zanalyzují a do budoucna se poučí. A když už člověk jejich počínání komentuje a uchýlí se ke kritice (na kterou má každý samozřejmě právo), tak by stálo za to vytvořit nějakou konstruktivní kritiku, ne plk o tom, že „takhle se to prostě nedělá.“ Jak se to tedy dělá, smím-li se zeptat?

Martin
1 rok před

Náhodou, proč ne. Koncept není špatnej, každej sud jinej – to je trochu jako Waterford, škoda jen že ze začátku bude málo flašek, ale to dá přece rozum (bude to bohužel podporovat šmelinu). To že si zvolili to kupčení s opcemi je jejich volba financování a nemáme jim do toho co kecat – osobně důvody chápu ale sám bych volil crowdfunding (kdybych cílil na tu komunitu) jsme v čechách takže např. Startovač nebo HitHit (lidi maj prachů že nevěděj co s nima). Znova musím zmínit, kdybych sám měl palírnu je mi fuk nějaká komunita, dělám to proto že mě to baví a proto že to hodí i nějakej zisk a nemusím při tom chodit ještě někam makat abych měl na složenky (práce koníčkem=ideál). Mě se to taky nelíbí ale to je moje věc, trochu mi příjde že to Nidan (Jirka) přehnal a vystoupil jménem whisky komunity a Landcraft odsoudil a setnul mu hlavu jako samozvaný whisky kat. Čas ukáže. Já jako člen té naší komunity bych chtěl Landcraft flašku ochutnat ale za 1. musela by bejt 0,7 a za 2. stát do 1000. Chápu ale že by to asi chlapi v Tursku moc nevytrhlo. Takže mě zatím nezajímaj a jak sami psali něco ve smyslu že si dělaj to svoje a vlastně se divěj proč je kolem toho takovej humbuk, takže asi tak nějak. Chtěj si jet to svoje, tak je nechme.

Lukas
1 rok před

To Martin (W) H: tak nedela se to tak, ze smelim s lahvemi, ktere jeste neexistuji. A nerikej, ze to tak neni, staci se podivat k nim na stranky, ze z lidi delaj blbce, jak shrnul Nidan ci zombice.
A jak se to ma delat? Jako treba Jelinek, Svachovka nebo Tosh.
Komunikuji s komunitou, prodavaji hotovou whisky a ne nejaky spirit, ktery neni whisky, ac to za to (landscraft) oznacuji.
Treba „Jelinek“ na whisky festivalu v Male Moravce dovezl 6 vzorku a v jednom whisky okenku to lidem rozlil a zeptal se jich na nazor, co jim nejvic chutnalo. Nebo napsal na jedno forum, ze potrebuje par zhodnoceni, at se par lidi z whisky komunity sebere a prijede mu to ohodnotit. A Svachovka dela to samy v blede modrym.
A taky je videt, ze jim jde o whisky komunitu. Jasne chteji i prodat, to je v poradku, s tim se pocita, ale maji tu whisky pro lidi a ne na smeleni.
Tak takhle se to dela, pokud se ti predchozi prispevky zdaji placnuti do vody.

Martin (W) H.
1 rok před

Lukas:
Jestli se jedná o šmelení nebo ne zaleží dost na úhlu pohledu, a možná i (ne)zaujatosti. Za mě se zatím o šmelení nejedná. V herní branži je tento druh financování (preorder) hojně používaný, vlastně mě teď nenapadá žádný AAA titul, který by byl bez možnosti předobjednávky. To, že se toto používá i v dalších odvětvích lidské činnosti a byznysu, mě nepřekvapuje. Osobně to rád nemám a nepodporuji to, z principu nekupuji nehotový produkt. Z mého pohledu to není dobré. Tisíce lidí po celém světě jsou ale opačného názoru a bez problému předobjednávají, očividně jsem tedy v menšině a můj názor asi není důležitý.
Určitému přeprodeji, šmelině, se asi vyhnout úplně nedá, bude tady i v případě, že distilerka bude prodávat jednu lahev vždy jen jedné konkrétní osobě, nejde nijak zaručit, že ta osoba tu lahev obratem nenabídne na bazaru. A tady je právě místo pro lidi z Landcraftu, aby si zpětně zanalyzovali svůj způsob prodeje, pokud se přeprodávání drží do nějakých 10% objemu lahví, tak bych řekl, že je vše ok. Pokud se ale přeprodává každá druhá lahev, už je něco špatně. Ale znovu, to si musí lidé z Landcraftu rozhodnout sami.
Tebou popsaný přístup Jelínka a Svachovky je naprosto v pořádku a zasluhuje uznání. Nepohybuji se ve whisky komunitě, trh s alkoholem nemám do detailu zmapovaný a zajímám se o něj celkem krátce. Z mého pohledu ale není výroba limitované edice whisky a její předprodej ještě před stočením do lahví na internetu nějaké plivnutí do obličeje české whisky komunity. Co brání whisky komunitě k nákupu oněch lahví? Když je něčeho malý počet v několika stovkách kusů na trh, který má několik tisíc potencionálních zákazníků, je logické, že se nedostane na všechny. Nedostalo by se na všechny ani v případě, kdy by se prodávala jedna lahev jednomu konkrétnímu zákazníkovi, který by projevil zájem. Takže pokud to není tak, že Landcraft nabídl k prodeji 400 lahví, z nichž polovinu skoupilo 5 překupníků, kteří je obratem nabídli za přemrštěné částky, tak se zde dělá zbytečné halo.

Jinak děkuji za názor. Rád si přečtu rozumnou reakci.

Lukas
1 rok před

Vis Martine (W) H, nejde o to, ze nabizeji nehotovou vec, ve Skotsku to tak je u nekterych novych destilerii taky, jenze kdyz k tomu pusti web, kde se to da preprodavat, tak uz je to pro me spatne znameni. Navic kdyz si mysli, ze jim z toho vzejde bomba whisky. Pripada mi to jako takovy to svezeni na whisky vlne, ted to jede, tak ji zacnem palit taky. Gin uz mame, jablka se neurodili, whisky jede po celym svete, tak proc to nevyuzit. Ale takhle to nefunguje, staci si objednat nejaky nemecky whisky kalendar, tam to nekteri resi stejne a muzu te ubezpecit, ze nektere vzorky putovaly do zachodu. Proto mi prijde dost odvazne predprodavat a preprodavat neco, co nemaji nejak odzkousene. A z komentaru pana Kopicky navic i vyplyva, ze ani o whisky komunitu nejaky zvlastni zajem nemaji, jde jim defacto o to, aby vysledny produkt prodali a je jedno komu.
A nemit zadnou core range mi prijde taky jako priprava pudy pro to, ze jim jde o pouze o kseft. Protoze to nemusi nijak zvlast vymazlit, staci udelat limitku, nevadi, ze se nektery sud nepovede, protoze predchozi se povedl, tak to lidi stejne koupej. Ono delat to poradne, to obcas dost boli a dost stoji, ale takhle se to da obejit. Treba jim krivdim, ale tak nejak mi to pripada vcetne nejterych reakci.

Martin (W) H.
1 rok před

Lukas:
“ jenze kdyz k tomu pusti web, kde se to da preprodavat, tak uz je to pro me spatne znameni“ – chápu to. Takhle napsané mi to také přijde zvláštní, obzvlášť když člověk ví, co se děje s lahvemi limitovaných edic Žufánka. Nevím, snažím se přijít na to, proč by se někdo snažil podporovat přeprodávání a šmelení, když z toho v podstatě nic nemá. Nezvýší se mu prodej lahví, těch je stejně, zisk se jim zvýší nepatrně nějakým tím jejich manipulačním poplatkem, ale to si myslím že není nějaká cifra, která by je vytrhla, u které by si mnuli ruce jak se jim podařilo vydělat. Takže se na to stále snažím nahlížet jako na dobrý úmysl. Ale jestli budou přeprodávaných lahví desítky procent a jestli z toho poté Landcraft nevyvodí důsledky, tak bude jasné, že nerozlišují mezi zákazníkem konzumentem a zákazníkem co přeprodává za vyšší ceny a jde jim jen o jejich vlastní prodej. I tak to může být, nechci se zase za každou cenu zastávat někoho koho vůbec neznám. Na druhou stranu ale nechci hned hledat něco špatného. To je věc, co mi u lidí v ČR dost vadí, velice často se setkávám s velkou dávkou negativismu. Hned je vše špatně. Hledá se to co je špatně, místo toho aby se ukazovalo co je dobře. Ale jak jsem psal na začátku, po zkušenostech s přeprodejem Žufánka tohle řešení Landcraftu asi hned praští do očí.
„Navic kdyz si mysli, ze jim z toho vzejde bomba whisky“ – to by bylo smutné, kdyby si mysleli, že z toho budou chcanky 🙂
„A z komentaru pana Kopicky navic i vyplyva, ze ani o whisky komunitu nejaky zvlastni zajem nemaji“ – jak jsem psal v předchozím příspěvku, trh s alkoholem nesleduji dlouho a ve whisky komunitě se nepohybuji. Ale z webů o alkoholu, z blogů a z diskusních fór jsem za tu krátkou dobu nabyl dojmu, že whisky komunita je takový „velký šéf“. Jak někdo něco dělá jinak než si whisky komunita myslí nebo přeje, je to špatně. Palírny tu jsou pro whisky komunitu, jak se nová palírna neptá na názor whisky komunity, je to plivnutí do tváře komunity a na webu to dostane sežrat. Tady je potřeba se smířit s tím, že lidé jsou různí a ne všechny palírny se chtějí zaměřovat na komunitu. Některým je to holt jedno a zaměřují se na zákazníka jako na celek.
Poznámku o core range a limitce nechám bez mého komentáře, v tomto tématu nejsem jistý v kramflecích, tak rovnou uznám, že máš pravdu 🙂
„Ono delat to poradne, to obcas dost boli a dost stoji“ – pod toto se podepíšu. Dost lidí si neuvědomuje, kolik práce stojí za založením palírny, že to není jen nákup kotlů a surovin. Jen ta byrokracie okolo je šílená, obdivuji lidi, co do toho rizika jdou.