S whisky za polárním kruhem

Někdy stačí opravdu málo. To si tak s redakčním kolegou Petrem vyjedete tramvají na Letnou a po krátké cestě se ocitnete ve světě severských bohů, dlouhých zim a polární záře. Všechno tohle nás čekalo v rezidenci norského velvyslance (jejíž historie by vystačila na samostatný článek), kde zakladatel a CEO norské palírny Aurora Spirit Tor Petter W. Christensen představoval svou palírnu a její produkci.

Aurora Spirit

Nejsevernější palírna na světě byla založena v roce 2016 na severu Norska za Severním polárním kruhem. Najdete ji v krásné přírodě pod Lyngenskými Alpami. Ačkoliv je tu letní období krátké, je plné slunce. A právě dny, kdy slunce i v noci zůstává nad obzorem, svědčí místním rostlinám, bylinám a ječmeni, které se využívají při produkci v palírně.

Palírna Aurora Spirit
Palírna Aurora Spirit

V nabídce palírny tak kromě whisky najdete vodku, gin či aquavit. Vše pod značkou Bivrost. Tento název pochází ze severské mytologie, kde se jednalo o duhový most mezi Ásgardem, domovem bohů a Midgardem, domovem lidí. Právě severská mytologie hraje v palírně důležitou roli.

Degustace

My jsme během prezentace ochutnali vzorek vodky, ginu, aquavitu a whisky. Petr, který má v alkoholovém světě více zkušeností, hodnotil první tři vzorky následovně:

První na řadě byla vodka (40%) a šlo o velmi pitelný destilát, jehož základ tvoří brambory a ledovcová voda z Lyngenských Alp. Po ní jsme ochutnali gin (44%), který byl taktéž dobře pitelný. Spíše jednodušší profil, ve kterém jemně, ale rozpoznatelně vynikal jalovec, citrusy a koření může vyhovovat nejen začátečníkům v ginovém světě, ale také těm zkušenějším, jenž si třeba z tohoto destilátu rádi namíchají koktejl. Třetím v pořadí byl aquavit (40%). Tradiční spirit severských zemí, v němž se snoubí destilát z obilí nebo brambor (zde platila druhá varianta) a bylin a koření, byl z oné trojice tím nejzajímavějším. Chuť, ve které byl nejvíce cítit kopr, kmín a další byliny a koření, byla nádherně zakulacena sherry sudy, v nichž aquavit odpočíval. Opravdu příjemná záležitost, k níž nemáme díky tradici bylinných likérů a destilátů zase tak daleko.

Whisky Bivrost

Poslední vzorek byla námi již netrpělivě vyhlížená whisky. To, že je produkce whisky hlavním cílem palírny Aurora Spirit jsem už psal. Bylo to však vidět i během prezentace. Jakmile došla řeč na whisky, Tor výrazně ožil a hned se rozpovídal o jeho oblíbených whisky či o zážitcích ze skotských palíren. Jeho zapálení pro whisky a její výrobu bylo téměř hmatatelné. Dovídáme se, že pro výrobu whisky se zde využívá voda z ledovce a ječmen, který se pěstuje na okolních farmách.

První whisky, kterou palírna v roce 2020 představila, byla Bivrost Niflheim. Jednalo se zároveň o první whisky ze sběratelské edice. V té každý rok vychází dvě limitovaná stáčení. Každé je věnované jednomu z devíti světů severské mytologie a každé představuje trochu jinou tvář whisky Bivrost. Dostat se však v současnosti k nějaké láhvi je skoro nemožné. Okolo této whisky se rozjel takový hype, že každé nové stáčení je vyprodané téměř okamžitě a starší plnění se prodávají za násobky původních cen. Nezbývá nám tedy čekat na rok 2025, kdy by se mělo objevit “masovější” stáčení.

Whisky Bivrost
Whisky Bivrost

Ale zpátky k degustaci. My měli možnost ochutnat whisky Bivrost Helheim. Helheim je říše mrtvých, kde vládne Lokiho dcera Hel. Není proto divu, že se jednalo o kouřový kousek, který zrál v silně vypálených sudech a v sudech po whisky z Islay. Jednalo se o příjemnou a pitelnou whisky, na které nebyl znát její nízký věk.

Já měl pak možnost ochutnat ještě novinku, whisky Bivrost Vanaheim. Tato whisky dozrávala v sudech z týkového dřeva a bylo to na ní dost znát. Ve vůni se mi mísily ovocné tóny, které mi silně připomněly whisky Goldcock a bylinky z ginu. V chuti se pak objevovaly velice netradiční chutě s nádechem eukalyptu. Whisky to byla rozhodně netradiční a dokázala zaujmout. Ani několik dní po ochutnání však stále nevím, jestli mi vlastně chutnala nebo ne.

Cestou z degustace jsme se s Petrem shodli, naše očekávání nebyla nijak vysoká. Očekávali jsme palírnu spoléhají se hlavně na marketing využívající její jedinečné polohy a světa severských bohů, kde je produkt až na vedlejší koleji. Ukázalo se však, že palírna pro ně není cestou ke zbohatnutí, ale že opravdu chtějí tvořit dobré a poctivé věci. Tak držíme palce.


Čtěte také:

Odběr novinek:

Loading

Subscribe
Upozornit na

0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments